Assalamu'alaikum sobat blogger, kali ini saya akan sedikit mengulas mengenai Perang Badar. Biasanya nih, sobat-sobat yang masih duduk di bangku kelas X Menengah atas, sangat membutuhkan info ini sebagai bahan tugas pelajaran PAI. Semoga bermanfaat !!!
Perang Badar (Bahasa Arab: غزوة بدر), berlaku pada 17 Ramadan tahun Kedua Hijrah (2 H) (17 Mac 624 M) di Hijaz, di bahagian barat Semenanjung Arab (kini Arab Saudi). Ia pertempuran penting dalam zaman awal Islam dan merupakan titik perubahan
dalam perjuangan Nabi Muhammad s.a.w. dengan pihak lawannya di kalangan Quraisy di Makkah. Pertempuran ini telah diturunkan dalam sejarah Islam sebagai kemenangan muktamad disebabkan campur tangan Ketuhanan atau kepintaran Nabi Muhammad s.a.w. Walaupun ia salah satu daripada
sedikit pertempuran yang disebut khusus dalam kitab suci Islam al-Qur'an, hampir kesemua pengetahuan semasa mengenai perang di Badar (
23°44′U 38°46′TKoordinat:
23°44′U 38°46′T) berasal daripada keterangan tradisional Islam, kedua-dua hadis dan sirah Nabi Muhammad s.a.w.,
ditulis berdekad selepas pertempuran tersebut.
Sebelum pertempuran tersebut,
telah berlaku beberapa pertempuran kecil antara pihak Muslim dan Makkah pada
lewat tahun 623 M dan awal tahun 624, oleh sebab ghazawāt Muslim menjadi lebih kerap. Walau bagaimanapun Badar merupakan pertempuran
skala besar pertama antara dua pihak ini. Selepas mara ke kedudukan pertahanan,
sahabat Nabi Muhammad (SAW) yang berdisiplin kuat berjaya memecahkan barisan puak
Makkah dan membunuh beberapa ketua Quraisy termasuk satu daripada musuh utama
Nabi Muhammad, Amru bin Hisham (Abu Jahal).
Untuk Muslim awal, pertempuran ini
amat penting kerana ia merupakan tanda pertama yang menggambarkan kemungkinan
akhirnya mereka dapat mengalahkan musuh mereka di Makkah. Makkah pada masa itu
merupakan salah satu daripada kota Jahiliyah yang paling kaya dan paling berkuasa di Semenanjung Arab, yang menghantar
sepasukan tentera tiga kali lebih besar dari pihak Muslim. Kemenangan Muslim
juga memberi isyarat kepada suku lain bahawa kuasa baru telah bangkit di
Semenanjung Arab dan juga menguatkan kuasa Nabi Muhammad (SAW) sebagai ketua
masyarakat Madinah yang sering bertelagah sebelumnya. Suku Arab tempatan mula memeluk Islam dan
berpakat dengan Muslim dari Madinah dan dengan demikianlah perkembangan Islam
bermula.
---------------------------------------------------------------------------------
Nabi Muhammad s.a.w.
Rencana utama: Nabi Muhammad s.a.w.
Pada masa pertempuran,
Semenanjung Arab telah bersedikit didiami oleh sebilangan dari orang berpenutur
Arab. Sesetengahnya adalah Badwi; nomad kedesaan yang disusun dalam
suku; sesetengahnya adalah petani yang tinggal sama ada di oasis di utara atau
di kawasan yang lebih subur dan yang tebal diduduki ke selatan (kini Yaman dan Oman). Majoriti dari Arab merupakan
penganut dari berbilangan ramai agama politeistik. Terdapat juga suku yang mengikut agama Yahudi, Kristian (termasuk Nestorianisme), dan Zoroastrianisme.
Nabi Muhammad s.a.w. dilahirkan
di Makkah sekitar 570 M kepada Banū Hāshim dari suku Quraisy. Apabila baginda berumur sekitar empat puluh tahun, baginda telah menerima
wahyu Ketuhanan semasa baginda bertakafur dalam gua di luar Makkah. Baginda
mula berdakwah kepada saudaranya dahulu secara sembunyi dan kemudian secara
terbuka. Sambutan dari dakwah baginda menarik pengikut dan penentang yang lain.
Semasa tempoh ini, Nabi Muhammad s.a.w. telah dilindungi oleh bapa saudaranya Abū Tālib. Apabila beliau meninggal pada 619, kepimpinan dari Banū Hāshim telah
diturunkan kepada salah satu musuh Nabi Muhammad s.a.w., 'Amr ibn Hishām, yang
menarik balik perlindungan dan meningkatkan lagi penindasan terhadap komuniti
Muslim.
Pada 622, dengan tindakan
keganasan terbuka yang dilakukan terhadap Muslim dari beberapa suku anggota
Quraisy, Nabi Muhammad s.a.w. dan ramai dari pengikutnya berhijrah ke kota
jiran iaitu Madinah. Penghijrahan ini menandakan permulaan
pemerintahan Nabi Muhammad s.a.w. sebagai ketua politik dan juga ketua
keagamaan.
---------------------------------------------------------------------------------
Pertempuran
Peta Perang Badar
Pada musim bunga 624 M, Nabi
Muhammad menerima khabar bahawa kafilah dagangan yang diketuai Abu Sufyan dan dikawal oleh 30-40 orang, telah bertolak dari Syria kembali ke Makkah. Kafilah tersebut didana dengan duit yang ditinggalkan kaum Muslimin
ketika berhijrah ke Madinah. Pihak Quraisy menjual semua barangan mereka dan
menggunakan duit tersebut untuk menaja kafilah tersebut untuk
mempermain-mainkan pihak Muslimin. Muhammad mengumpulkan kekuatan seramai 313
orang(82 Muhajirin dan 231 ansar), kumpulan tentera yang paling ramai yang
pernah pihak Muslimin kumpulkan ketika itu.
---------------------------------------------------------------------------------
Berarak ke Badar
Nabi Muhammad s.a.w sendiri
mengetuai tenteranya dan membawa sebanyak mungkin panglima utama, termasuklah Hamzah dan bakal Khalifah, Abu Bakar, Umar dan Ali. Mereka juga membawa beberapa ekor unta dan tiga
ekor kuda, yang bermakna mereka berjalan atau memuatkan tiga hingga empat orang
setiap unta. Walau bagaimanapun, kebanyakan sumber Muslim, termasuk Qur'an,
menunjukkan bahawa diagak yang pertarungan kali ini tidak serius, dan Uthman tinggal untuk menjaga isterinya yang sakit.
Apabila kafilah menghampiri
Madinah, Abu Sufyan mula mendengar dari pengembara dan musafir tentang
rancangan penyerangan Muhammad. Dia menghantar seorang utusan bernama Damdam
bin Amru al-Ghafari ke Makkah untuk memberi amaran kepada puak Quraisy dan mendapatkan
bantuan. Setelah mengetahuinya, pihak Quraisy mengumpulkan tentera seramai
900-1000 orang untuk menyelamatkan kafilah tersebut. Kebanyakan bangsawan
Quraisy, termasuklah Amr ibn Hishām, Walid ibn Utba, Shaiba, dan Umaiyyah bin Khalaf, menyertai tentera tersebut. Sebabnya adalah
pelbagai: sesetengahnya untuk melindungi bahagian harta mereka; ada pula yang
ingin membalas dendam untuk Ibn al-Hadrami, pengawal yang terbunuh di Nakhlah;
akhirnya, beberapa yang lain menyertai kerana menyangka mereka akan menang
mudah menentang tentera Muslim. Amr ibn Hishām dikatakn telah
memujuk sekurang-kurangnya seorang bangsawan, Umaiyyah bin Khalaf, menyertai
ekspedisi itu.
Ketika itu, tentera Nabi Muhammad
s.a.w telah tiba di telaga iaitu tempat dicadangkan untuk menahan kafilah, di
Badar, sepanjang jalan dagang Syria iaitu tepat jangkaan kafilah akan berhenti.
Walau bagaimanapun, beberapa orang Muslim ditemui oleh orang dari kafilah
tersebut dan Abu Sufyan melencong ke Yanbu.
Rancangan Muslimin
”
|
||
Ketika ini, perkhabaran tiba
kepada tentera Muslim tentang kedatangan tentera Makkah. Nabi Muhammad segera
menyeru majlis perang, memandangkan masih terdapat masa untuk berundur
dan disebabkan kebanyakan tentera mereka adalah baru sahaja memeluk Islam
(dipanggil Ansar atau "Penolong" untuk membezakan dengan Muslim Quraisy), yang
cuma bersumpah untuk melindungi Madinah. Di bawah fasa Piagam Madinah, adalah hak mereka untuk tidak berperang atau meninggalkan tentera yang
lain. Walau bagaimanapun, mengikut riwayat, mereka berjanji untuk berjuang
juga, dengan Sa'ad bin 'Ubada berkata, "Jika kamu [Muhammad] mengarahkan
kami mencampakkan kuda kami ke laut, nescaya kami akan lakukan." Walau bagaimanapun, pihak Muslimin masih
berharap utuk mengelakkan pertarungan yang sengit dan terus mara ke Badar.
Pada 15 Mac kedua-dua angkatan
tentera masih berada kira-kira sehari perjalanan dari Badar. Beberapa pahlawan
Muslim (termasuk Ali menurut sesetengah sumber) yang telah menunggang di
hadapan angkatan utama menangkap dua orang pembawa air Makkah di telaga Badar.
Menyangkakan mereka bersama dengan kafilah perdangan, para pejuang Muslim
terkejut apabila mereka mengatakan mereka bersama dengan angkatan tentera
Quraisy utama. Sesetengah riwayat turut mengatakan apabila Nabi Muhammad
mendengar nama semua bangsawan Quraisy yang mengiringi angkatan tersebut,
baginda berseru "Makkah telah melempar kepada kamu cebisan terbaik
hatinya." Keeesokan harinya, baginda memerintah bergerak ke Badar dan tiba
di sana sebelum angkatan Makkah.
Kumpulan telaga Badar terletak di
cerun landai di bahagian timur lembah bernama "Yalyal". Bahagian
baratnya pula dikelilingi oleh sebuah bukit besar bernama 'Aqanqal. Apabila tentera
Muslim tiba dari timur, Nabi Muhammad pada mulanya memilih untuk berhenti di
telaga pertama yang ditemuinya, tetapi baginda tampaknya kemudian diyakinkan
oleh seorang askarnya untuk bergerak lagi ke barat dan menduduki telaga yang
terdekat dengan tentera Quraisy. Baginda kemudian memerintahkan semua telaga
lain ditimbus, supaya tentera Makkah terpaksa menyerang mereka untuk
mendapatkan satu-satunya sumber air yang tinggal.
---------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Musyrikin Makkah
Tidak banyak yang diketahui
tentang perkembangan tentera Quraisy sejak mereka meninggalkan kota Makkah
sehingga ketibaan mereka di pinggir Badar. Walau bagaimanapun, terdapat
beberapa perkara yang berguna untuk diketahui: walaupun kebanyakan tentera Arab
akan membawa isteri dan anak semasa peperangan untuk mendorong semangat dan
menjaga tentera, kaum Musyrikin tidak melakukan begitu. Juga, puak Quraisy
tidak melakukan sebarang usaha untuk berpakat dengan puak Badwi yang berserakan di Hijaz.
Kedua-dua fakta tersebut mencadangkan bahawa pihak Quraisy kekurangan masa
untuk bersiap sedia untuk peperangan tersebut dalam usaha mempertahankan
kafilah mereka. Malah, dipercayai bahawa apabila mereka tahu mereka lebih ramai,
mereka menjangkakan kemenangan mudah.
Apabila pihak Quraisy tiba di
Juhfah, di selatan Badar, mereka menerima pesanan daripada Abu Sufyan yang
memberitahu mereka bahawa kafilah telah selamat di belakang mereka, dan mereka
boleh pulang ke Makkah.] Pada ketika ini, menurut Karen Armstrong, terdapat percanggahan antara
tentera Makkah. Amr ibn Hishām mahu meneruskan juga peperangan, tetapi beberapa
kabilah yang ada, termasuk Bani Zuhrah dan Bani Adi, ingin pulang. Armstrong mencadangkan mereka memikirkan kuasa yang akan
Abu Jahal dapat jika memenangi Muslim. Rombongan Bani Hashim, yang berdegil untuk melawan puak mereka sendiri, juga pergi bersama
mereka. Walaupun dengan kekurangan tersebut, Amr ibn Hishām masih berdegil
untuk berlawan, mengatakan "Kita takkan pulang sehingga kita tiba di
Badar." Pada ketika ini, Abu Sufyan dan beberapa orang lain dari kafilah
dagang menyertai bala tentera mereka.
---------------------------------------------------------------------------------
Hari pertarungan
Pada tengah malam 17 Mac, tentera
Quraisy siap berkemas dan mula bertolak ke lembah Badar. Setelah hujan pada
hari sebelumnya, mereka terpaksa bekerja lebih untuk mengalihkan kuda dan unta
mereka ke bukit 'Aqanqal (sumber mengatakan matahari telah terbit apabila mereka
tiba di puncak bukit). Selepas mereka turun dari 'Aqanqal, tentera Makkah
mendirikan perkhemahan di lembah. Ketika mereka berehat, mereka menghantar
pengintip, Umayr ibn Wahb untuk melihat barisan tentera Muslim. Umayr
melaporkan yang tentera Muhammad adalah kecil bilangannya, dan tiada pasukan
Muslim lain yang akan menyertai peperangan itu. Walau bagaimanapun, dia juga
meramalkan kecederaan teruk pada tentera Quraisy dalam serangan itu nanti (satu
hadis merujuk dia melihat "unta-unta [Madinah] sarat dengan
kematian"). Ini kemudiannya meruntuhkan semangat puak Quraish,
kerana peperangan orang Arab lazimnya tidak begitu mencederakan hingga parah.
Ini menyebabkan satu lagi pertengkaran antara pemimpin Quraisy.
Pertempuran bermula dengan
perwira kedua tentera bersemuka untuk bertarung. Tiga orang Ansar muncul dari
barisan Muslim, tetapi ditolak Musyrikin Makkah, yang tidak mahu memulakan
persengketaan tidak perlu dan cuma mahu berlawan dengan Muhajirin Makkah. Lalu
keluarlah Ali, Ubaidah dan Hamzah. Mereka berjaya menewaskan wakil Quraisy
dalam perlawanan tiga-lawan-tiga, walaupun Ubaidah cedera membawa maut.
Kini, kedua-dua pihak memulakan
serangan panah terhadap satu sama lain. Dua orang Musilm dan beberapa orang
Quraisy telah terbunuh. Sebelum serangan bermula, Muhammad telah mengeluarkan
arahan kepada tentera Muslim untuk menyerang dengan senjata jarak jauh, dan
hanya berhadapan dengan tentera Quraisy dengan senjata tangan apabila mereka
mara. Kini, baginda mengarahkan untuk menyerang, dengan membaling segenggam
batu kerikil kepada tentera Makkah yang mungkin perlakuan lazim orang Arab
sembil meneriak "Cacatlah muka itu!" Tentera Muslim turut menjerit "Yā
manṣūr amit!" dan mara ke barisan tentera
Quraisy. Ketegangan serangan pihak Muslim boleh dilihat dalam beberapa ayat
Qur'an, yang merujuk ribuan malaikat turun dari langit ke Badar untuk
mengalahkan Quraisy.Harus diperhatikan yang sumber awal Islam mengambilnya
secara harfiah, dan terdapat beberapa hadis yang baginda Nabi Muhammad membincangkan
Malaikat Jibril dan peranannya dalam peperangan itu. Bagi pihak
Musyrikin Makkah, kekurangan kekuatan dan tidak bersemangat untuk berperang
menyebabkan mereka berpecah dan bertempiaran lari. Peperangan hanya berlangsung
selama beberapa jam dan tamat menjelang awal tengah hari.
---------------------------------------------------------------------------------
Selepas pertempuran
Korban dan tawanan perang
Imam al-Bukhari menyenaraikan kerugian Quraisy seramai 70 terbunuh
dan 70 orang menjadi
tawanan.Jumlah ini merupakan 15%–16% kekuatan tentera
Quraisy. Sayidina Ali sahaja menewaskan 18 orang yang maut.Korban Muslim sering kali dinyatakn
sebagai 14 orang syahid, lebih kurang 4% kekuatan mereka. Sumber-sumber tidak
menyatakan jumlah yang tercedera kedua belah pihak.
Sewaktu pertempuran, pihak Muslim
menawan beberapa orang Quraisy. Nasib mereka mencetuskan kontroversi di
kalangan tentera Islam.Kerisauan awal adalah kemungkinan tentera Makkah
berkumpul semula dan menyerang; tentera Islam tidak mampu menugaskan pejuangnya
untuk mengawal tawanan perang. Sa'eed and Sayidina Umar cenderung membunuh para
tawanan akan tetapi Sayidina Abu Bakar berhujah agar mereka dilepaskan daripada
hukuman bunuh.
Nabi Muhammad akhirnya memilih pandangan Abu Bakar dan
kebanyakan tawanan dibiarkan hidup dengan harapan mereka memeluk Islam (malah,
ada yang melakukan sedemikian).Sejurus sebelum baginda meninggalkan Badr, Nabi
juga memerintahkan agar lebih 20 orang Quraisy yang terbunuh ditanam di dalam
telaga di Badr. Beberapa hadis merujuk kepada perbuatan ini yang dikatakan
mendatangkan kemarahan orang Quraisy Makkah. Tidak lama kemudian, beberapa
orang Muslim yang ditawan sekutu Quraisy di bawa ke Makkah dan dibunuh sebagai
balas dendam terhadap kekalahan.
0 komentar:
Posting Komentar